tisdag 10 maj 2011

Härlig dag i trädgården

Visst är det härligt när solen skiner och det blir så där ljuvligt varmt och mysigt. Vi passar på att vara ute så mycket som möjligt. Ser att Dio gillar att vara ute han också.  Han går sina vanliga kattrundor ute och så kommer han tillbaka för att lägga sig och vila på någon bra skuggig plats i trädgården i närheten av oss.

I rabatterna så blommar löjtnantshjärtan för fullt både rosa  och vita. Jag kommer i håg att jag tidigt i våras undrade vad det var för något som var på väg upp i rabatten och vad det skulle bli för blommor.

Tidig vårbild, vad kan det här bli? 


Det blev ett löjnantshjärta


Idag blommar lötnantshjärtat för fullt

Tidigt i våras så stoppade jag ner några tulpanlökar i rabatten. Det var ett par lökar som jag köpt på Plantagen i Södertälje. Jag fastnade för färgerna och storleken på tulpanerna. Så nu har jag gått och väntat på att de ska slå ut och idag så skedde det. Jag gillar verkligen färgkombinationen av en härligt grön färg och en skär, nästan lite rosa ton.

En grön och rosa skönhet


Finns det någon tacksammare vårblommor än penséer. Blommar tidigt. Tål att temperaturen når frostgrader och blommar lika gärna ändå

Lila pensée, en riktig tuffing


Vit löjnatshjärta från trädgården


Vårat härliga stora och gamla päronträd i fullaste vita skrud och i vacker blom


Gullvivor i full blom och som faktiskt växer i gruset. Kan inte låta bli att le för om man tittar noga på bilden så finns det en endaste röd gullviva som har vågat att smyga sig in mitt bland de andra gula gullvivorna, en modig en. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar