lördag 18 juni 2011

Päron på gång, tomatplantor, chili och squash

Nu kan jag se hur päronen börjar ta form. Ska bli spännande att få smaka på det första egna päronet när det har mognat. Så nu går jag bara och väntar och väntar. En liten rolig överraskning blev det, när det visade sig att det fruktträd som jag från början trodde var päronträdet var ett körsbärsträd. Ja där ser man. Tänkte att jag ska söka på webben efter recept innehållande päron. Så hittar jag något gott så kommer jag att lägga ut receptet här på webben. Tips på bra päronrecept mottages också tacksamt!


Små päron på gång att växa sig större

Nu har tomatplantorna och squashen som jag förkultiverat tidigare i år fått ordentlig växtkraft och växt sig mer kraftiga. Det är säkert regnet som hjälpt till, så visst är det bra att det regnar ibland. Tomatplantorna blommar för fullt. Det är några olika sorter. En sort köpte jag frö av på Trädgårdsmässan i Älvsjö. Det är en stor tomat som är polkafärgad (röd och vit), sen har jag en planta med svarta tomater och en planta med körsbärstomater. Det är tur att man har bra grannar för vi brukar byta lite plantor med varandra så körsbärstomatplantan är en byteplanta. Jag har även förkultiverat gul chili för första gången. Hoppas inte att chilin blir för stark och hoppas att den hinner blomma i tid för att det ska hinna bli chili.



Tomatblom

Gul chili som samsas med en tomatplanta


Squashplantorna i miniväxthus

Nu är det dags att gå ut och fortsätta gräva på det nya grönsakslandet, hmmmm... undra när det kommer att bli klart. Det tar längre tid än vad jag trodde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar